Ahad, 26 Januari 2014

DRONOTE - membaca tanpa batasan.


Assalamu'alaikum wr. wb dan Selamat Sejahtera.

Tentu anda tertanya-tanya apakah DRONOTE ini? Ianya adalah nota yang disediakan untuk 'smartphone' yang mengunakan OS Android. Oleh itu ianya TIDAK boleh diguna untuk OS lain seperti OS iPhone dan Windows Phone. DRONOTE adalah singkatan dari anDRO NOTE, iaitu Nota Untuk Android.

Smartphone Android sangat popular di kalangan guru-guru dan pelajar-pelajar. Ini disebabkan harganya yang berpatutan. Jika ditinjau secara rambang peratus pemilikan smartphone ini adalah tinggi. Atas dasar ini maka saya mengambil inisiatif untuk menghasilkan nota untuk smartphone. Kalau kita perhatikan pelajar-pelajar ini amat sukar untuk 'berenggang' dengan gadjet kesayangannya.

DRONOTE 'membaca tanpa batasan'. Ianya membawa erti bahawa para pelajar boleh membacanya pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Praktikal bukan! Bayangkan, dalam sebuah smartphone terdapat banyak mata pelajaran yang boleh dibaca sebagai proses mengulangkaji. Pada fasa awal ini saya telah  menghasilkan 'Nota Padat Sejarah' bagi tingkatan 4 dan 5. Maklum saja, Sejarah merupakan subjek WAJIB LULUS. Bagi mata pelajaran yang lain akan menyusul kemudian ..... sabar.

Cara 'install' adalah mudah, sama sahaja seperti 'install' perisian android yang lain. Pergi sahaja ke PLAYSTORE dan 'search' = 'Nota Padat Sejarah'.... bila sudah jumpa, install saja. Yang paling menggembirakan ..... ianya adalah PERCUMA...... yeah ..... FREE ...

Ada 2 nota yang sudah saya upload ke PLAY STORE :
1. Nota Padat Sejarah T4
2. Nota Padat Sejarah T5

Guru-guru dan pelajar-pelajar install lah. Biarlah kita 'worksmart' bukannya 'workhard'

Jumpa lagi di lain masa. Kalau ada cadangan atau penambahbaikan bolehlah email pada saya.

Wassalam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan